1. Gyakorlati tanácsok

 

1.1. Új magyar útlevél iránti igényt főszabály szerint a magyarországi járási okmányirodákban vagy a Központi Okmányirodában kell benyújtani.

Bővebb információt az okmányirodák működéséről itt érhet el.  

Magyarországon az útlevél sürgősségi eljárásban akár 24 órán belül elkészíttethető.
A Magyarországon igényelt útlevelek esetében kérhető a kézbesítés a dohai konzulátusra. Felhívjuk a figyelmet azonban, hogy a kézbesítés ideje akár 2-4 hetet is igénybe vehet az útlevél elkészülte után. Kérjük, hogy az útlevél megérkezéséig ne tervezzenek utazást, ne vásároljanak repülőjegyet, mert a késedelmes kézbesítésből származó esetleges károkért nem tudunk felelősséget vállalni.

1.2. Azok a magyar állampolgárok, akiknek a birtokában lévő útlevél vagy személyazonosító igazolvány lejárt, de Magyarországon érvényes személyazonosító igazolvánnyal vagy útlevéllel rendelkeznek, kérjük, hogy gondoskodjanak az érvényes okmány kiküldéséről.

1.3. Hazatérési célú ideiglenes magánútlevelet csak azok igényelhetnek, akiknek a katari tartózkodása alatt az úti okmányát az utazását közvetlenül megelőzően ellopták, vagy azt közvetlenül az utazás előtt elvesztette és dokumentumokkal igazolhatóan sürgősen Magyarországra kell utaznia, amely utazás nem halasztható, valamint azon magyar állampolgárok, akik Katarban élnek, de sürgős hazautazás miatt az útlevél eljárásra biztosított várakozási időt nem tudják megvárni.
Az ideiglenes magánútlevél igényléséről lásd a honlap erre vonatkozó részét.


2. Magánútlevél igénylése a konzulátuson 18 év feletti kérelmezők esetében

 

2.1. A kérelem benyújtása

Sürgősségi eljárás a konzulátuson nincs. Az okmányok érvényességi idejének figyelemmel kísérése minden állampolgárnak saját felelőssége.

Az útlevél eljárásnál hiánypótlásra nincs lehetőség! Amennyiben a kérelem bármelyik feltétele hiányzik (részletesen ld. a 3. pontban), a kérelem átvételét visszautasítjuk és újra meg kell jelenni a kérelem benyújtására. Ehhez új időpontot kell foglalni, sürgősségi időpontot a konzulátus ebben az esetben sem tud biztosítani!

2.2. Az útlevéleljárás ideje, a kérelmezett útlevél kézhezvétele

Az útlevél magyarországi eljárási ideje 20 nap, amely nem tartalmazza az okmány kézbesítésének idejét.  
Az elkészült okmány kézbesítése az alábbiak szerint kérhető:

  • magyarországi lakcímre postázás
  • átvétel magyarországi okmányirodában
  • átvétel a Központi Okmányiroda ügyfélszolgálatán
  • személyes átvétel a dohai nagykövetség Konzuli Hivatalában

Az elkészült útleveleket Magyarországról meghatározott időnként kézbesítik a konzulátusra, az útlevél ennek megfelelően általában 4-8 héten belül érkezik meg. A konzulátus ezt követően az érkezés sorrendjében dolgozza fel az útleveleket és értesíti az ügyfeleket.

Kérjük, hogy ezt az időtartamot vegyék figyelembe az utazásaik tervezésekor, de - tekintve, hogy az eljárási időtartama hosszabb is lehet - ne vásároljanak az utazáshoz menetjegyeket (repülőjegy, buszjegy, stb.) az útlevél kézhezvétele előtt, mert az ebből eredő esetleges károkért a konzulátus nem vállal felelősséget.

A felsorolt eljárási idők a hiánytalanul beadott, rendezett státuszú útlevél kérelmekre vonatkoznak. Bármilyen hiányosság az eljárási idő további meghosszabbítását eredményezi.

2.3. Az útlevélkérelemhez benyújtandó iratok

Kérjük, hogy a félreértések elkerülése érdekében az alább felsorolt iratok közül mindent hozzon magával, ami rendelkezésre áll! 

  1. magyar állampolgárság igazolásához:
    • érvényes magyar személyazonosító igazolvánnyal,
    • érvényes magyar útlevéllel,
    • érvényes állampolgársági bizonyítvánnyal,
    • ellenkező bizonyításig honosítási okirattal,
    • ellenkező bizonyításig és az érvényességi idő lejártát követő egy évig - az érvényesség időtartamának lejárta miatt érvénytelen magyar útlevéllel.
  2. érvényes magyar útlevél vagy személyi igazolvány hiányában a személyazonosság és személyes adatok igazolásához:
  3. érvényes magyar vezetői engedély, vagy
  4. érvényes külföldi útlevél, vagy
  5. érvényes uniós kártya formátumú személyi igazolvány, vagy
  6. eredeti magyar születési anyakönyvi kivonat, illetve házassági anyakönyvi kivonat (amennyiben a kérelmező házassági nevet visel).
  7. lakcímkártya
  8. a névváltoztatást alátámasztó magyar okirat (például névváltoztatási okirat, születési anyakönyvi kivonat, vagy házassági anyakönyvi kivonat)
  9. ha az útlevelet más névre igényli, mint amire a korábbi útlevele, vagy személyi igazolványa szólt:
  10. ha a korábbi, még érvényes útlevelét ellopták: rendőrségi jegyzőkönyv a lopás bejelentéséről (ennek hiányában pótdíj fizetendő);

Ha a kérelmező az előző, le nem járt érvényességű úti okmányát nem tudja bemutatni, nyilatkoznia kell annak fellelhetőségéről, illetve eltulajdonításáról, elvesztéséről, megsemmisüléséről. Az eltulajdonításról tett nyilatkozat az úti okmány eltulajdonítása miatt tett feljelentésről készült jegyzőkönyv bemutatásával pótolható. A leírtakra figyelemmel az ügyfélnek nyilatkozatot kell tennie az úti okmányának fellelhetőségéről, illetve eltulajdonításáról, elvesztéséről, megsemmisüléséről.

Ha a kérelmező második biometrikus adatot átmenetileg vagy véglegesen képtelen rendelkezésre bocsátani, köteles az ezzel kapcsolatos orvosi igazolást az eljáró hatóság számára bemutatni, kivéve, ha a második biometrikus adat rendelkezésre bocsátására való végleges képtelenség igazolás nélkül is egyértelműen megállapítható.

A személyazonosságának igazolására alkalmas érvényes hatósági igazolvánnyal vagy magyar hatóság által kiállított egy éven belül lejárt hatósági igazolvánnyal NEM rendelkező kérelmezőnek be kell mutatnia születési, továbbá a névviselés megállapítására alkalmas házassági anyakönyvi kivonatát. Ha a születési vagy a házassági anyakönyvi kivonat nem áll a kérelmező rendelkezésére, a konzuli tisztviselő hivatalból intézkedik a személyazonosság megállapítása érdekében. Mindez az eljárási idő meghosszabbodásával jár.

Amennyiben az útlevélkérelem benyújtásakor a kérelmező magyar állampolgárságát nem érvényes magyar útlevéllel vagy személyi igazolvánnyal igazolja, a személyazonosság/személyes adatok igazolására mindenképpen be kell mutatni a fenti 2. pontban felsorolt iratok közül legalább egyet.

2.4. Az útlevéleljárás díja és befizetése

A külképviseleti útlevéleljárás díja a magyarországi útlevélhatóság illetékéből, valamint konzuli közreműködői díjból áll, amely összeget teljes egészében bankkártyával kell kiegyenlíteni.

Amennyiben az útlevél igénylésére az útlevél elvesztése miatt kerül sor, vagy második útlevélként kerül kiállításra, az eljárási díj magasabb (ld. a díjtáblázatban). Amennyiben az új útlevél igénylésére a korábbi útlevél ellopása miatt kerül sor, csak abban az esetben nem kell a pótdíjat megfizetni, ha a kérelmezéskor az igénylő bemutatja a lopásról szóló rendőrségi jegyzőkönyvet. 

Kérjük, hogy a pontos díjakra vonatkozóan tekintsék meg a honlapon a díjtáblázatot a "Konzuli díjak" menüpont alatt. 

2.5. Az útlevél érvényességi ideje

Az útlevelet 5 vagy 10 éves érvényességgel lehet igényelni. A kivételes esetekben kiadott második magánútlevél érvényességi ideje legfeljebb 5 év. Hatodik életév betöltéséig 3 év, 6-70 éves életkor közöttiek esetén – amennyiben az ügyfél nem kéri a 10 éves érvényességi időt – 5 év az okmány érvényességi ideje. Ezekben az esetekben az időtartamot az ügyfélnek az okmány kiállítását követő születésnapja hónapjától és napjától kell számítani. 70 éven felüliek esetén 10 év, a 18-70 éves életkor közötti állampolgárok erre irányuló kérelme esetén 10 év az érvényességi idő. Ezekben az esetekben az időtartamot az ügyfélnek az okmány kiállítását megelőző születésnapja hónapjától és napjától kell számítani.

Amennyiben a kiállítás napja a születésnap hónapjával és napjával megegyezik, úgy az érvényességi időt ezen időponttól kell számítani. Amennyiben az ügyfél február 29-én született és az érvényességi idő lejártának évében ez a nap hiányzik, akkor a magánútlevél érvényességi ideje február 28-án jár le.