1. Gyakorlati tanácsok
1.1. Új magyar útlevél iránti igényt főszabály szerint a magyarországi járási okmányirodákban vagy a Központi Okmányirodában kell benyújtani.
Bővebb információt az okmányirodák működéséről itt érhet el.
Magyarországon az útlevél sürgősségi eljárásban akár 24 órán belül elkészíttethető.
A Magyarországon igényelt útlevelek esetében kérhető a kézbesítés a dohai konzulátusra. Felhívjuk a figyelmet azonban, hogy a kézbesítés ideje akár 2-4 hetet is igénybe vehet az útlevél elkészülte után. Kérjük, hogy az útlevél megérkezéséig ne tervezzenek utazást, ne vásároljanak repülőjegyet, mert a késedelmes kézbesítésből származó esetleges károkért nem tudunk felelősséget vállalni.
1.2. Azok a magyar állampolgárok, akiknek a birtokában lévő útlevél vagy személyazonosító igazolvány lejárt, de Magyarországon érvényes személyazonosító igazolvánnyal vagy útlevéllel rendelkeznek, kérjük, hogy gondoskodjanak az érvényes okmány kiküldéséről.
1.3. Hazatérési célú ideiglenes magánútlevelet csak azok igényelhetnek, akiknek a katari tartózkodása alatt az úti okmányát az utazását közvetlenül megelőzően ellopták, vagy azt közvetlenül az utazás előtt elvesztette és dokumentumokkal igazolhatóan sürgősen Magyarországra kell utaznia, amely utazás nem halasztható, valamint azon magyar állampolgárok, akik Katarban élnek, de sürgős hazautazás miatt az útlevél eljárásra biztosított várakozási időt nem tudják megvárni.
Az ideiglenes magánútlevél igényléséről lásd a honlap erre vonatkozó részét.
2. Magánútlevél igénylése a konzulátuson 12-18 év közötti kérelmezők esetében
2.1. A kérelem benyújtása
A magánútlevél iránti kérelmet kizárólag személyesen lehet benyújtani. A kérelem benyújtásakor a kérelmezőről fénykép készül, az ujjlenyomatait és aláírását elektronikusan rögzítjük. A kérelem benyújtására csak előzetes időpont egyeztetés alapjánkerülhet sor. Sürgősségi eljárás a konzulátuson nincs. Az útlevél érvényességi idejének figyelemmel kísérése mindenkinek saját felelőssége.
Az útlevél eljárásnál hiánypótlásra nincs lehetőség! Amennyiben a kérelem bármelyik feltétele hiányzik, a kérelem átvételét visszautasítjuk és újra meg kell jelenni a kérelem benyújtására.
- Időpontfoglalás: konzinfoidopont.mfa.gov.hu
2.2. Személyes megjelenés
A 12-18 év közötti kiskorú kérelmező esetében a gyermek és mindkét szülő jelenléte szükséges a kérelem benyújtásához. Mindkét szülőnek érvényes okmánnyal kell rendelkeznie, amely magyar állampolgár szülő esetében csak személyi igazolvány vagy útlevél lehet.
Amennyiben a szülői felügyeleti jogot csak az egyik szülő gyakorolja, ezt a tényt megfelelő okirattal (jogerős bírósági határozat, a szülők bíróság által jóváhagyott egyezsége, elhunyt szülő halotti anyakönyvi kivonata, stb.) igazolni kell.
Benyújthatja csak az egyik szülő a kérelmet akkor is, ha a másik szülőtől származó belegyező nyilatkozattal rendelkezik. A beleegyező nyilatkozatot közjegyzőnek kell hitelesítenie, de a kérelem benyújtható a másik szülő két tanú előtt aláírt szülői hozzájáruló nyilatkozatával is. A nyilatkozaton a tanúk neve, lakcíme, születési dátuma és aláírása szükséges. Fontos, hogy a szülői hozzájáruló nyilatkozaton legyen keltezés (hely, idő). A nyilatkozat a lap alján letölthető.
2.3. Az útlevél eljárás ideje, a kérelmezett útlevél kézhezvétele
Az útlevél magyarországi eljárási ideje 20 nap, amely nem tartalmazza az okmány kézbesítésének idejét.
Az elkészült okmány kézbesítése az alábbiak szerint kérhető:
- magyarországi lakcímre postázás
- átvétel magyarországi okmányirodában
- átvétel a Központi Okmányiroda ügyfélszolgálatán
- személyes átvétel a dohai nagykövetség Konzuli Hivatalában
Az elkészült útleveleket Magyarországról meghatározott időnként kézbesítik a konzulátusra, az útlevél ennek megfelelően általában 4-8 héten belül érkezik meg a konzulátusra. A konzulátus ezt követően az érkezés sorrendjében dolgozza fel az útleveleket és értesíti az ügyfeleket.
Kérjük, hogy ezt az időtartamot vegyék figyelembe az utazásaik tervezésekor de - tekintve, hogy az eljárási idő tartama hosszabb is lehet - ne vásároljanak az utazáshoz menetjegyeket az útlevél kézhezvétele előtt (repülőjegy, buszjegy, stb.), mert az ebből eredő esetleges károkért a konzulátus nem vállal felelősséget.
Amennyiben a kérelem benyújtásakor a kérelmező nem rendelkezik érvényes útlevéllel, személyi igazolvánnyal, állampolgársági bizonyítvánnyal vagy honosítási okirattal, és a személyi adat- és lakcímnyilvántartó rendszer nem igazolja az állampolgárságát, úgy hivatalból állampolgársági vizsgálatot kell lefolytatni. Ilyenkor az útlevél eljárás ideje átlagosan 3-5 hónappal meghosszabbodik, de felhívjuk a figyelmet, hogy az állampolgárság vizsgálat ennél hosszabb is lehet.
A felsorolt eljárási idők a hiánytalanul beadott, rendezett státuszú útlevél kérelmekre vonatkoznak. Bármilyen hiányosság az eljárási idő további meghosszabbítását eredményezi.
2.4. Az útlevelek érvényességi ideje
Az útlevelet 5 éves érvényességgel lehet igényelni.
2.5. Az útlevél eljárás díja és befizetése
Az útlevél eljárás díja a honlapon található díjtáblázat szerint fizetendő. A konzuli eljárási díjat a kérelem beadásakor bankkártyával kell fizetni, utólagos fizetésre nincs lehetőség.
Amennyiben az útlevél igénylésére az útlevél elvesztése miatt kerül sor, az eljárási díj magasabb. Amennyiben az új útlevél igénylésére a korábbi útlevél ellopása miattkerül sor, csak abban az esetben nem kell a pótdíjat megfizetni, ha a kérelmezéskor az igénylő bemutatja a lopásról szóló rendőrségi jegyzőkönyvet.
2.6. Az útlevél kérelem mellékletei
- magyar állampolgárság igazolása
- érvényes magyar személyazonosító igazolvánnyal,
- érvényes magyar útlevéllel,
- érvényes állampolgársági bizonyítvánnyal,
- ellenkező bizonyításig honosítási okirattal,
- ellenkező bizonyításig és az érvényességi idő lejártát követő egy évig - az érvényesség időtartamának lejárta miatt érvénytelen magyar útlevéllel.
- lakcímkártya (amennyiben rendelkezésre áll);
- érvényes magyar útlevél vagy személyazonosító igazolvány hiányában: fényképes, érvényes, személyazonosításra alkalmas, hatóság által kibocsátott igazolvány, amely a jelenlegi nevét tartalmazza (például vezetői engedély, külföldi ID, útlevél), ennek hiányában magyar születési anyakönyvi kivonat, illetve házassági anyakönyvi kivonat (amennyiben házassági nevet visel);
- ha az útlevelet más névre igényli, mint a korábbi útlevele, vagy személyi igazolványa kiállításra került, akkor a névváltoztatást alátámasztó magyar okirat (például névváltoztatási okirat, születési anyakönyvi kivonat, vagy házassági anyakönyvi kivonat);
- ha a kérelmező nem rendelkezik érvényes magyar személyi igazolvánnyal, érvényes, vagy legfeljebb egy éve lejárt magyar útlevéllel, állampolgársági bizonyítvánnyal vagy honosítási okirattal, és adatai nem szerepelnek a személyi adat-és lakcímnyilvántartásban sem, akkor a konzulátus hivatalból állampolgársági vizsgálatot indít – ehhez a formanyomtatványt helyben biztosítjuk;
- ha a korábbi, még érvényes útlevelét ellopták: rendőrségi jegyzőkönyv a lopás bejelentéséről (ennek hiányában magasabb eljárási díj fizetendő);
- amennyiben még nem volt magyar útlevele, vagy személyi igazolványa, úgy előbb állampolgársági bizonyítványt kell beszereznie;
- kiskorúak (12-18 év között) esetében a szülők személyazonosságának igazolására és az állampolgárság megállapítására alkalmas érvényes útlevele vagy személyazonosító igazolványa (a gondnokság alatt álló kérelmező esetén a gondnok-, illetve gyámkirendelő határozatot vagy az intézeti gyám igazolását az intézeti gyámság fennállásáról is);
- egyszerűsített honosítás keretében állampolgárságot szerzett kérelmezők az első útlevelük igénylésekor: a honosítási okirat mellett ajánlott a születési anyakönyvi kivonat és/vagy a lakcímkártya;
- kiskorúak esetében a magyar születési anyakönyvi kivonat minden esetben kötelezően bemutatandó;
- amennyiben a honosítás után az első útlevelet kérelmezik, úgy csak akkor kell a gyermek születési anyakönyvi kivonata, ha a honosítási okiraton csak az egyik, vagy egyik szülő sem szerepel a gyermek mellett – ha ilyenkor még nem áll rendelkezésre a magyar születési anyakönyvi kivonat, úgy az eredeti, a gyermek szüleinek nevét tartalmazó anyakönyvi kivonat is megfelelő, illetve bármilyen más, hatóság által kibocsátott dokumentum, okmány is megfelelő, amelyen a szülő, vagy szülők neve olvasható (például ha az apa és a gyermek szerepel a honosítási okiraton, az anya neve a gyermek lakcímkártyájával igazolható).
2.7. Letölthető dokumentum